De ''holle'' kiel
Bij het kaal halen van onderwaterschip kwam ik erachter dat het achterste gedeelte van de kiel hol klonk. Bij mijn weten hebben Leisure jachten een kiel van gietijzer, echter mijn kiel was van polyester. In 1973 kon de werf de vraag naar Leisure´s niet meer aan, en liet de casco´s, roerbladen en scheggen ook bij een andere bedrijven maken.
Er zijn maar weinig leisure 22 met vinkiel gebouwd, een stuk of 50. Waarschijnlijk is tijdens de productie een kiel ¨van de plank¨ gebruikt, bedoeld voor een ander type zeilboot en is deze passend gemaakt voor de leisure 22.
De kiel had een scheurtje aan de onderkant maar leek van binnen helemaal droog. Toch vertrouwde ik het niet helemaal en besloot ik de kiel helemaal open te zagen.
Het achterste gedeelte van de kiel was gevuld met PUR-schuim, de onderkant met loodhagel in hars en dan was er nog een gedeelte aan de voorkant wat uit losse loodhagel bestond. De losse loodhage rolde er natuurlijk allemaal uit toen ik de kiel aan het open zagen was. Bij de productie van de kiel was hier geen hars terecht gekomen en dit was duidelijk niet de bedoeling.
Het stalen framewerk in de kiel en de kielbouten zijn gelukkig nog in goede conditie



De kiel heb ik weer dicht gelijmd met een gelamineerde plaat van epoxy en glasweefsel. Nu de kiel weer dicht was heb ik deze plaatselijk gevuld met een mengsel van loodkorrels en epoxyhars. Het achterste gedeelte van de kiel heb ik met epoxy schuim gevuld. Hierna heb ik de aansluiting van de kiel met de romp voorzien van een afronding van epoxylijm en vervolgens heb ik de kiel en de romp ter plaatse van de kiel voorzien van een flink wat lagen 450gr biaxiaal glaslegsel en epoxy.
Oorspronkelijk was de kiel een soort combinatie van een ingekapselde kiel en een ''bolt-on'' kiel maar nu is het duidelijk een stevige ingekapselde kiel geworden geschikt voor vele vele jaren zeilplezier.
Maak jouw eigen website met JouwWeb