De skeg

Bij het schuren van de skeg kwam er plotseling een scheur tevoorschijn waar roestwater uitstroomde. In de winter had ik het onderwaterschip ontdaan van de gelcoat, aangezien deze op sommige plekken losliet.  De skeg bleek ooit gescheurd/gebroken te zijn en het binnenwerk was nu doorgeroest.

Ik dacht: ,,Ach ik heb al zoveel gedaan, kunnen we de skeg ook wel aanpakken en opnieuw uitlijnen. Kost niet zoveel tijd, klusje van niks en kan ik gelijk de skeg vullen met epoxyschuim. 

Waarschuwing: De skeg van de Leisure 22 zit goed vast! Bij de Leisure 17 zet je een beitel tussen de romp en de skeg en naar een dagje werk is deze echt wel los. De skeg van een leisure 22 zit echter verzonken in de romp waardoor deze methode helaas niet mogelijk is.

De volgende optie: men neme de hydraulische potkrik, kruipt onder de kuipvloer, verwijdert alle bouten, 2 lange brede balken voor de drukverdeling: 1 tegen de kuipvloer en 1 tegen de bouten, potkrik ertussen en POWER!! HAHA!!! @#!%&$!! Skeg hier heb je niet van terug!.....of toch wel. Na een dag krikken, schuiven met balken en als resultaat een kromme smartphone had ik het wel gehad. Tip: haal je telefoon uit je zak wanneer je onder de kuipvloer kruipt. Maar aan de andere kant, is een telefoon
ook wel handig wanneer je vastzit onder de kuipvloer.

Maar de aanhouder wint! Dus de volgende dag stond ik klaar met de haakse slijper. Eerst wat werkruimte creëren, want dat kruipen onder de kuipvloer is ook maar armoede. Na 10 minuten slijpen was een gedeelte van de kuipvloer eruit en kon ik de skeg zien. Nog 10 minuten slijpen en dan ligt die skeg op de grond, dacht ik. Vol enthousiasme begon ik een gat te slijpen in mijn mooie boot,
na een paar uur was de skeg nog niet los. De diameter van de slijpschijven bleek op sommige plekken niet dik genoeg. Ondertussen was ik iets stoffiger en iets minder enthousiast.

De volgende dag: reciprozaag gekocht, deze bracht het verlossende woord. Na nog 2 fikse trappen gaf de skeg zich gewonnen. Daarna heb ik de hennegatkoker nog verwijderd met de haakse slijper. Ontdekking: de hennegats koker bestaat uit een ingelamineerde buis met op het uiteinde een plaat gelast. Tussen de plaat en de romp zit ongeveer 4 a 5 cm bitumen kit, de bitumen kit is dus ingelamineerd.

Hierna heb ik zonder al teveel problemen de skeg doormidden gezaagd (oefening baart kunst), het schuim verwijderd en de skeg schoongespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens heb ik de schalen aan elkaar gelijmd, een frame van m16 thermisch verzinkte draadeinden geplaatst en de skeg gevuld met epoxyschuim. De draadeinden zijn nog steeds los te draaien, wil ik ze ooit vervangen over 30 jaar.

Inmiddels zit De skeg weer onder de boot uitgelijnd, volledig verlijmd en gelamineerd met de romp. Vaar ik ooit schade dan bedenk ik mij geen tweede keer: dan zaag ik hem af ter plaatse van de romp en monteer ik de skeg zoals deze bij de Leisure 17 is gemonteerd, een veel beter skeg ontwerp als je het mij vraagt.

De skeg moet nog verder ingelamineerd worden zodat het een stevig geheel vormt met de romp. Wanneer het weer het toelaat maak ik de klus af in 2020.

Maak jouw eigen website met JouwWeb