Een nieuwe roerconstructie

Bij inspectie van het roer bleek de roerkoning op sommige plekken ernstige putcorrosie te hebben. Aangezien de boot toch uit het water was leek het mij niet een verkeerd idee om het roer ook onder handen te nemen. 

De eerste uitdaging: hoe haal ik het roer los? De skeg en het roer van een Leisure 22 passen als twee puzzelstukken in elkaar. Het roer kan niet verwijderd worden zonder de skeg te verwijderen. De skeg van een Leisure 22 is echter anders dan alle andere Leisure skegs, omdat het een 'afgerond' bovengedeelte heeft wat in een uitsparing in de romp past. Het verwijderen van de skeg is dan ook niet makkelijk. 

Aangezien de skeg nog helemaal goed is en ik daarom alleen het roer wil verwijderen voor onderhoud besluit ik de oude roerkoning doormidden te zagen. Dit creëert meteen de tweede uitdaging: Hoe plaats ik het nieuwe roer terug zonder de skeg te verwijderen? 

Deze tweede uitdaging ga ik aan door een nieuwe hennegatskoker te maken met een grotere diameter waardoor het roer wel langs de skeg kan. Het maken van de nieuwe hennegatskoker wordt de derde uitdaging. 

 

Spoileralert: De skeg bleek vol met roestkleurig water te zitten en is waarschijnlijk ooit gescheurd. De skeg moet nu toch verwijderd worden voor een grondige reparatie. Lees: skeg 

 

Plan de campange: 

- Het roer doormidden zagen, het doorweekte schuim verwijderen, nieuwe roerkoning maken, nieuwe roerkoning inlamineren, weer dicht lijmen en vullen met epoxyschuim.

- De nieuwe hennegatskoker wordt gemaakt van een 50 mm pvc rioolbuis met 2 mm glasweefsel eromheen gelamineerd, hierin komen twee glijlagers gemaakt van Polyacetaal. De nieuwe roerkoning loopt helemaal door naar boven waardoor er geen water meer binnen kan komen wat bij de oude hennegatskoker wel kan gebeuren.

- Alles weer monteren in de juiste volgorde. 

De hennegatskoker

Ik heb gekozen om de hennegatskoker van kunststof te maken omdat elektrolytische corrosie dan uitgesloten is.  De nieuwe hennegatskoker is gemaakt van een 50 mm pvc rioolbuis waaromheen in totaal 2 mm glasweefsel met epoxy is gewikkeld.

Het PVC moet eerst een vlambehandeling ondergaan om een goede hechting van de epoxy mogelijk te maken. Voordat begonnen kan worden met de vlambehandeling moet het PVC schoongemaakt worden met alcohol. Door kort met een gasvlam over de PVC buis te bewegen wordt de bovenste laag van het plastic onzichtbaar geoxideerd, zodat het meer 'hydrofiel' wordt en daardoor beter hecht aan de epoxy. Na de vlambehandeling heb je ongeveer 30 minuten de tijd, daarna zal het tijdelijke effect van de vlambehandeling vervallen. 

Het glasweefsel heb ik om de buis gewikkeld en daarna strak omwikkeld met vershoudfolie. Dit zorgt er voor dat alle glasweefsel lagen goed onderling contact maken en er  zo min mogelijk luchtbellen in het laminaat zitten.

In de hennegatskoker komen twee glijlagers van polyacetaal, deze zijn gefixeerd door middel van een perspassing. 

Na uitlijning van de nieuwe roerconstructie wordt de hennegatskoker stevig ingelamineerd in de romp met een klos aan beide uiteinden voor extra stevigheid.

Het roer

De eerste stap was het roer doormidden zagen zodat beide schalen van elkaar verwijderd konden worden. Hierna heb ik het oude doorweekte schuim verwijderd zodat alleen de losse schalen overbleven en de ingelamineerde roerkoning. 

De nieuwe roerkoning is gemaakt van 22 mm zeewaterbestendig RVS 316 rondstaf. Na het lassen moest de roerkoning nog wel even rechtgebogen worden, rvs heeft de nare eigenschap om erg te vervormen wanneer het verhit wordt. 

Nu de nieuwe roerkoning klaar was kon de opbouw van van het roer beginnen. Allereerst moest de roerkoning weer ingelamineerd worden, dit was het lastigste gedeelte aangezien dit erg precies moet gebeuren. Het is  namelijk wel fijn als de stand van de helmstok overeen komt met de te varen koers. 

Na het inlamineren van de roerkoning konden de schalen weer aan elkaar gelijmd worden. Epoxylijm maken is erg makkelijk, allereerst epoxy hars en harder mengen en vervolgens stewathix toevoegen en mengen. Dit levert een ''goedkope'' sterke lijm op die keihard opdroogt.  

Nu de schalen weer aan elkaar zitten kan het roer worden volgegoten met epoxyschuim. De vorige keer dat ik dit deed met het roer van mijn toenmalige Leisure 17 dacht ik het hele roer in één keer vol te gieten met epoxyschuim.....dit zorgde voor giftige wolk epoxyrook in de woonkamer. Een ezel stoot zich geen tweemaal  aan dezelfde steen, dit keer doen we het in etappes.

Om het helemaal af te maken zal het roer strak nog geplamuurd moeten worden en worden voorzien van enkele lagen epoxyprimer.

Monteren

Wordt vervolgd!!